Pages

Monday 7 November 2011

::BRTUAH SUNGGUH DAPAT SUAMI CM NI..:))::

CORETAN SEKETIKA...TADI TERJUMPA ARTIKAL NI..
JUM BACA..BESH JEW..:))

Lebih kurang tiga minggu yang lepas saya membawa 
isteri ke 'Mahkota Medical Centre', dia mengadu 
kepada saya kepalanya pening, rasa mual dan badanya 
lenguh-lenguh. Saya tanya dia"mengandung kot?" Dia 
kata tak ada. Oleh kerana 2-3 hari macam tu saja,saya 
bawak dia jumpa doktor dan ternyata.... isteri saya 
mengandung dua bulan. Emmm saya dah agak dah.Maka 
bermulalah cerita baru dan haluan sejarah masa 
depan akan pastinya berubah lagi. 

Dia akan merasa loya dengan bau yang sebelum ini 
senang baginya, termasuklah bau badan saya. Morning 
sickness yang teruk sekali bagi isteri 
saya.Kasihan sungguh, terbaring saja sepanjang masa. 
Makan tak boleh, minum tak nak, apa pun tak nak. 
Adakalanya isteri saya semalaman tak dapat tidur, 
kadang-kadang tu asyik nak tidur saja. Selesai saja 
solat Isyak dah masuk bilik. Pada awalnya saya tidur 
kat luarlah sebab dia tak boleh bau badan saya. 
Saya fahamlah orang mengandung memang macam tu, 
sekarang ni dah boleh tidur dengan saya dan saya 
sudah tahu macamana nak elakan insomnia yang 
dialaminya, iaitu dengan membaca Al-Quran 
sehingga isteri saya terlelap.Memang kebiasaan 
sebelum mengandung pun saya akan membaca 
Al-Quran diatas katil di sisi isteri sebelum tidur 
sehinggalah dia terlelap. 

Sekarang saya terus membaca Al Quran disisinya 
sebagai ubat tidur bagi isteri dan anak dalam 
kandungan. Adakalanya sampai 2-3 jam.Bukan itu 
sahaja, saya juga sentiasa bercakap-cakap dengan 
janin dalam perutnya. Perkara yang mula-mula saya 
ceritakan padanya ialah tentang tauhid. Saya bermula 
dengan 
kitab pertama yang saya pelajari dahulu iaitu kitab 
'Kasyaful Mahjub'. Mungkin ada pembaca yang berkata 
saya terlalu ghairah, kebarangkalian untuk janin 
survive masih tipis. Tapi mana ada ayah yang tak 
berharapan. Segarang-garang harimau pun tak makan 
anak, apatah lagi saya. Apa yang akan berlaku pada 
kemudian hari adalah diluar bidang kuasa 
saya. Siapa saya untuk mempersoalkanya. 

Saya bercerita kepadanya tentang Allah, 
zat, sifat, asma, afal. Dan cerita itu kembali 
bercerita kepada diri saya. Adayang menghantar 
email dan bertanya bagaimana mahu mensihati anak agar 
tidak degil. Jawapan yang mahu saya nyatakan bukan hanya 
untuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya 
yang mempunyai hubungan rapat dengan kita.Tak 
kiralah anak, isteri atau suami. Bagaimana? 

1. Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah 
waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua 
pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya(sub 
conscius mind) adalah paling optimum ketika 
ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar). 

2.Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan 
kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke 
ubun - ubun orang yang ingin anda nasihati. 

3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah 
ke atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah al 
fatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam 
hati dan jangan putuskan zikir anda. 

4. Angkat ibu jari anda,kalau boleh janganlah 
di putuskan zikir didalam hati dan bercakaplah 
dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai 
mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda 
beritahunya. Kebiasaannya saya akan menasihati 
isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat,banyakkan 
berselawat, banyak bersabar. 

Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa 
sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir 
anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat 
anda 

5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang 
menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya 
bergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dan 
anda berjaya dengan kaedah ini. 

Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An 
Nu'man), seseorang pernah bertanya kepada bapa 
Imam Abu Hanifah. "Tuan, bagaimanakah tuan mendidik 
Hanafi 
sehingga begini istimewa jadinya. Jawab bapa Imam 
Abu Hanifah "Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum dia 
dilahirkan". Kalau didengar pernyataan ini tentu 
aneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yang 
belum dilahirkan sudah di didik. Namun apa yang ingin 
disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah) 
ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya juga 
sudah di didik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak 
dari kandungan lagi. Saya beri anda satu logik 
akal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih 
segiempat. Begitu juga dengan anak dan isteri 
kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita 
sendiri. 

Saya bacakan kisah ini kepada janin yang sedang 
membesar dalam perut isteri saya. Saya sentiasa 
berdoa agar dia terus membesar dan dilindungi Allah 
sebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Saya 
nasihatkan dia dengan nasihat yang disuarakan oleh 
Luqman Al Hakim kepada anaknya. Saya bacakan kisah 
para rasul, para nabi,wali songo, tujuh wali melayu 
kepadanya. Cuma isteri saya menasihati agar suara 
saya tidak terlalu kuat, bimbang didengar oleh jiran, apa 
pula kata mereka nanti. 

Dalam kepekatan malam, isteri saya sudah pun yenyak 
dibuai mimpi. Saya baru selesai membaca surah yasin 
disisi isteri hingga dia terlelap. Saya kehalaman 
rumah, mahu merenung langit malam, satu-satunya hobi 
saya semenjak kecil semenjak di rumah anak-anak 
yatim piatu, saya bawa hingga kini. Langit agak terang 
dan 
bersih. Saya bersandar dibangku marmar. Kalau isteri 
saya sihat pastinya dia menemani saya disini, kami 
akan bercerita tentang segala-galanya, tentang masa 
depan, tentang anak, tentang cinta, tentang tuhan. 

Saya terus merenung langit malam, saya anak yatim 
piatu yang ditinggalkan ditengah padangrumput,sehingga 
sekarang tidak diketahui siapa ibu ayah saya. Kini 
saya akan menjadi ayah. Bermula dari saya akan wujud 
salasilah keturunan yang baru.Saya bertekad dalam 
hati, Insyallah jika anak ini lahir, dia tidak akan 
saya biarkan membesar seperti saya. Dia tidak akan saya 
biarkan menagih kasih dirumah kebajikan.Dia tidak 
akan melalui zaman pahit seperti saya. Dia tidak perlu 
dibohongi yang teddy bear adalah'mama'nya seperti 
saya. Air mata ini mengalir lagi. Mudah benar ia 
tumpah.Oh! janganlah tumpah lagi.Sudah terlalu 
banyak tertumpah.Kalau mahu tumpah biarlah ketika sujud 
menyembah ilahi.Pesan guruku air mata lelaki 
jangan ditumpahkan sia-sia. 

Saya tidak mahu terus melayan perasaan,segera saya 
kuncikan pintu dan ke kamar tidur.Isteri saya 
telah pun nyenyak dibuai mimpi.Inilah 'bintang timur' 
dalam hidup saya.Ia sentiasa bersinar cemerlang dalam 
hidup saya,memberi harapan,keyakinan,kesetiaan dan 
cintanya kepada saya.Insyallah tidak lama lagi,akan 
muncul 'bintang timur kecil' dalam hidup saya.



No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.