Pages

Tuesday 26 July 2011

::SAYANGI LAH SESEORANG TANPA MEMIKIRKAN KELEBIHAN NYA::

===>>mencintai or menyayangi seseorang dgn seadanya atau kekurangan nya..lebih mulia dari menyayangi seseorng dan meminta balasan..bagi sy,tiada syrat sy letak kn dalam menjalin kan satu2 hubungan cukup lah seseorng 2 jujur dalam segala hal..x pernah meminta lebih..x pernah merayu sesuatu yg x mampu di lakukan..x pernah cuba memaksa jika perkara tersebut x nk di lakukan..cuma kejujuran yg st perlukan..emmmm mungkin ALLAH nk tunjuk kebenarannya..tp sampai skrg masih juga menjadi tanda tanya.





::TIDAK PERLU TERLALU MENCARI KESEMPURNAAN::



Seorang perempuan dan kekasihnya berkahwin dan majlis pernikahannya sungguh meriah. Semua kawan-kawan dan keluarga mereka hadir menyaksikan dan menikmati hari yang berbahagia tersebut.

Setiap pasang mata yang memandang setuju mengatakan bahwa mereka sungguh-sungguh saling mencintai. Beberapa bulan kemudian, sang istri berkata kepada suaminya,

 "Sayang, saya baru membaca sebuah artikel di majalah tentang bagaimana memperkuat tali pernikahan" katanya sambil menghulurkan majalah tersebut.

 "Masing-masing kita akan mencatat hal-hal yang kurang kita sukai dari pasangan kita. Kemudian, kita akan bincangkan untuk betulkan hal-hal tersebut dan membuat hidup pernikahan kita bersama lebih bahagia.....".

Suaminya setuju dan mereka mulai memikirkan hal-hal dari pasangannya yang tidak mereka sukai dan berjanji tidak akan tersinggung ketika pasangannya mencatat hal-hal yang kurang baik sebab hal tersebut untuk kebaikkan mereka bersama.

Malam itu mereka sepakat untuk berpisah dari tempat tidur dan mencatat apa yang terlintas dalam benak mereka masing-masing. Besok pagi ketika sarapan, mereka siap mendiskusikannya. "saya mulakan dulu ye", kata sang istri.

 Ia lalu mengeluarkan kertasnya. Banyak sekali yang ditulisnya, lebih kurang 3 halaman... Ketika ia mula membacakan satu persatu hal yang tidak dia suka dari suaminya, airmata suaminya pun mulai mengalir.....

 "kenapa sayang.. nak saya berhenti ke ?" tanya isteri. "Oh tidak, teruskan..." jawab suaminya.

 Lalu sang istri terus bacakan semua yang ditulisnya, lalu kembali melipat kertasnya elok2 diatas meja dan berkata,

 "Sekarang giliran awk pulak yg bacakan...

 Dengan suara perlahan suaminya berkata "saya tak dapat tulis apa2 pun atas kertas ni....

 saya fikir awk dah cukup sempurna, dan saya tak nak mengubahnya. awk dh jadi diri awk sndiri....

 bagi saya..awak terlalu cantik... tak ada sedikit pun yang kurang dalam diri awak... "

 Sang istri tersentak dan tersentuh oleh kenyataan dan ungkapan cinta  hati suaminya.dia tersedar... Bahwa suaminya menerimanya apa adanya... Ia menunduk dan menangis.....

 Dalam hidup ini, banyak kali kita merasa dikecewakan, depressi, dan sakit hati. Sesungguhnya tak perlulah kita habiskan masa utk memikirkan hal-hal tersebut. Hidup ini penuh dengan keindahan, kemanisan dan pengharapan.

 kenapa harus menghabiskan waktu memikirkan sesuatu yang buruk, mengecewakan dan menyakitkan jika kita mampu mencari segala kebahagiaan dan kemanisan di sekeliling kita...

dan...saya percaya, sekiranya kita menerima pasangan kita seadaanya.. mesti kita akan dapat merasai..
"kemanisan" dalam sebuah bahtera kasih sayang...

-INSYAALLAH-






~TERUSKAN DGN HARAPAN


 YANG BARU!!!~




==>>Bila cinta putus di tengah jalan usahlah bermuram menyakiti diri sendiri..bangkitlah dan mulakan cinta baru.kerana setiap cinta yang hilang pasti akan ada pengganti.usah mengharap pada yaNG tak pasti.usah merayu pada yang tak sudi..cinta pertama tak semestinya yang terbaik..setiap cinta mempunyai keunikan dan kehangatan yang tersendiri..janganlah terus terikat pada yang sudah pergi.smgt2..life must go on.:)












No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.